پر هېواد او ملت باندې د بغاوتګرو زیان او تاوانونه
یادؤنه: په هندوکشغږ کې نشر شوې لیکنې، مقالې او تبصرې یواځې د لیکوالانو نظر څرګندوي، د هندوکشغږ توافق ورسره شرط نه دی.
د شخصي قوانینو پلي کوونکي:
هر هېواد د خپل قانون له مخې مشروعیت او نظم لري او د هرې پېښې په وړاندې د ټولنیز توازن او تعادل د رامنځته کولو او تعقیبولو مسؤلیت لري.
هغه هېواد چې قانون یې تر پوښتنې لاندې راشي او د ټولنې افراد یې ونه مني، ورځ په ورځ د هغه هېواد وضعیت خرابېږي، ګډوډي او هرجمرج ورځ تر بلې زیاتېږي، او د هېواد بنسټونه زیانمن کېږي.
یوازینی حللاره د قانون د پلي کولو لپاره دا ده چې د قانون په تطبیق کې د نورو حالت ته پام و نه شي او ټول یو شان د قانون په وړاندې برابر وګڼل شي.
په دې توګه یو هېواد د قانون د واکمنۍ له لارې د خلکو او ټولنې په چلند کې نظم او مدیریت کولی شي او د دولت بنسټونه ساتلی شي.
خو هغه ورځ چې دا چوکاټ مات شي او دا دروازه خلاصه شي، هېواد د وحشي ځنګل په څېر ګرځي او یوازې د زور قانون په کې حاکم کېږي؛ یوازې په دې توپیر چې انسانان پکې ژوند کوي او له هر درنده او وحشي حیوان څخه به په بدتره حالت کې یو بل ښکار کوي او وژني.
په تېرو څو لسیزو کې افغانستان هم له همدې قانوني او ټولنیز بحران سره مخامخ وو، او قانون یوازې د قانون په کتابونو کې لوستل کېده او تکرارېده.
په دې کلونو کې افغانستان له یوې خوا له اشغالګرو ځواکونو سره په جګړه او جنګ بوخت وو او له بلې خوا په هغه لنډو دورو کې چې یو څه ارامي او سوله وه، په بېلابېلو تبعیضونو او قانون نه منلو کې ښکېل وو.
له بده مرغه، لومړۍ ډلې چې له قانون څخه یې سرغړونه کوله او هېڅ ډول احترام یې ورته نه درلود، همدا د شر او فساد لارویان او باغیان وو؛ دوی د ځوانانو او د ځان په شان بېخبره او بېدینه اوباشانو یوه ډله راټوله کړې وه، او لویې او وړې ډلې یې جوړې کړې وې، او خپله یې قانون جوړاوه او خپله یې د هغې پلي کوونکي هم وو.
دغه شخصي قوانین یوازې د دې لپاره جوړ شوي وو چې له ملي قانون او اصولو څخه تېښته وکړي او د قانوني تعقیب او څار څخه ځان وساتي.
باغیانو تل دا غوښتل چې قانون یوازې په نورو باندې چې بېوسه او مظلوم دي، په بشپړه توګه پلی شي، او د دوی له خوا رامنځته شوې زیانونه او تاوانونه هم له دې بېچاره خلکو څخه اخیستل کېږي.
دا وضعیت سبب شوی و چې د دې هېواد په فضا کې خفقان حاکم شي، حالت خراب شي، او ژوند یوازې د یوې لږې ډلې ظالمانو او نااهلو لپاره خوندور وي.